Rosor är röda, eller vita, blå, gula eller rosa eller...

En klok vän har precis beskrivit sig själv som en vissnande ros på hösten.

Det är egentligen väldigt fascinerande hur många olika sorters rosor det finns, hur omtyckta det är, hur många färger det finns och hur det är så speciella. Det finns ca 200 arter olika rosor, samma familj, men alla är unika. De växer olika säsonger, och på olika sätt.

Om jag vore någon slags ros så är jag nog en vinterros, verkar iförsej inte finnas något sådant. Men jag är nog det i alla fall, med rosknopp på hösten som sedan slår ut för att sedan stå i snön och lysa. Jag måste vara tråkig och säga att min färg skulle vara klassiskt röd, det bara är så.

Sedan om jag vore en ros, så är det naturligt att vissna, eftersom man måste vara med om förändringar. Det dåliga, jobbiga måste ibland få ske, för att det vackra ska bli desto mer underbart. Så det är okej att vissna för att återigen få en ny knopp som blir en vacker ros. Det är naturens kretslopp och det är helt okej för mig. Även om vissna blommor ser tråkiga ut, t o m fula eller äckliga.

Färgernas betydelse på rosor:


Röda - Kärlek, passion, respekt
Vita - Oskuldsfullhet, renhet, discretion
Korallröda - Lust, åtrå
Lila - Kärlek vid första ögonkastet
Orange - Förtrollning, fascination
Mörkrosa - Tacksamhet
Rosa - Elegans, charm, glädje
Gula - Vänlighet, glädje, svartsjuka

Även om jag har hört lite annorlunda om rosor, tex att om man får en vit ros så betyder det att den personen är otrogen.

Med Kärlek Amelie

Kommentarer
Postat av: Lina

Aw, du är finast Amelie <3
underbart skrivet

2007-09-07 @ 23:33:36
URL: http://whiteheartcherry.bogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0