Latin

Det är lite konstigt, jag vet att jag går i en pluggskola. Men det var först igår som det faktiskt slog mig att jag går i en pluggskola. Jag har hunnit gå i skolan sex dagar, varav två bara har varit lära-känna-dagar. Jag har redan tre läxor, bild, geografi och latin. Bild och geografi var inte så avancerat, men jag behöver skriva ut saker i båda ämnena. I latin däremot, ska jag lära mig 10 fraser utantill, fem av dem har läraren bestämt o de andra fem får vi bestämma själva.

De som jag kommer ihåg nu är:
Carpe diem
In vino veritas
Veni, vedi, vici
Amor vincit omnia
alea iacta est

Så jag kommer ihåg fem.. och två är sådana som jag har valt... Jag ska alltså kunna fem till. Hoppas att  jag lär mig dem. Latin är ganska roligt att kunna, tycker jag i alla fall, så jag ångrar inte att jag valde att läsa sam/språk. Det är roligt att kunna slänga ur sig latinska fraser.

Jag har haft ont i huvudet hela dagen och är väldigt trött (jag vet det är inte sent, men orka bry sig) så jag orkar inte sitta kvar vid datorn.

Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0