Drömdagbok

Mathilda, du tyckte ju att jag skulle skriva en drömdagbok. Jag kanske inte kommer skriva något varje dag. För jag drömmer faktiskt inte roliga saker varje natt. Men vissa nätter drömmar jag flera udda saker. Så det kanske kompenserar?

Nu ska jag i alla fall försöka skriva om det jag drömde i natt.

Jag började läsa en bok igår innan jag gick och la mig, en bok om en tjej från Bangladesh som blir bortgift med en man som är ca 40, hon är 18. Han är inte världens trevligaste man eller så, men hon har fått ett fint hem, även om hon fick flytta från Bangladesh ända till London. Hon har alla saker man kan begära i hemmet men hon är ensam.
Jag skriver det här för att det visar väldigt fint hur vissa av mina drömmar uppstår.

Jag drömde att jag var gift med en man, en äldre man som inte var jättetrevlig. Vilket verkar helt taget från boken. Men i drömmen så var det ganska stor fokus på kläder, för jag skulle leta efter något att ta på mig. De enda kläder som fanns var typ miniklänningar för en kvinna som borde se ut som en kvinna med kraftig benstomme, lite som en jättekvinna. Fast ändå vanlig. Det jag insåg var att jag såg ut så. Att det var kläder i den storleken jag behövde. Men jag tyckte att det var konstigt att att det hängde kläder på en lång rad, och det var bara minimala klänningar övertäckt med paljetter...

I min nästa dröm var det väldigt dimmigt och mitt plan hade precis landat, men det var också det sista planet som lyckades landa ordentligt. Det kom ett plan precis efter mitt som kraschade. Det kändes som Grekland, och jag var uppe på ett berg. Det var jättevackert och jag var precis vid en restaurang.
Sedan gick jag in i en byggnad där min pojkvän, jag får en känsla av att han spelade hockey, satt och några av våra gemensamma vänner. En av hans vänner satt och såg helt förkrossad ut. Min pojkvän började iaf prata om först en film som jag hade sett precis. Och sedan frågade han vilka som såg Mystic River i helgen, och jag var tydligen den enda som hade gjort det. Jag sa något till honom om att om vi ändå båda ser en film, så borde vi ju se den tillsammans!
Den förkrossade vännen började typ gråta. Jag förstod inte riktigt varför. Jag tror att vännen typ kände det som att jag tog hans vän ifrån honom. Så jag mumlade några saker och smet ut ur rummet. Gick in i ett rum bredvid där alla mina kläder var. Hittade massa gamla fina tröjor, och en klänning som jag nyligen hade hittat någonstans. Och så tittade jag på de kläder som jag precis hade köpt. Så där satt jag och funderade på vilka kläder jag skulle ha på mig i skolan, och tänkte först ta en jättefin gammal klänning, men tänkte sedan att jag skulle ta min nya marinblåa kjol, med svart linning. Den var så fin.

När jag vaknade blev jag ledsen, för jag insåg att jag ju inte har alla de kläder som jag drömde om. Jag blev även upprörd för att mamma satt på radion så att jag inte kunde fortsätta drömma. Men så märkte jag också att jag fick ett sms och att klockan var 12. Då fick jag istället panik över att jag inte klev upp tidigare! Jag måste ju vända tillbaka dygnet nu när det snart är skola... Det blir ett problem för framtiden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0